۵۷۰ راس دام به دلیل مسمومیت در شوش تلف شد

شوش

رئیس اداره دامپزشکی شوش گفت: ۵۷۰ راس گوسفند به علت مسمومیت شدید با آب کشاورزی آلوده به کود اوره در شهرستان تلف و لاشه آنها با نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی به صوت بهداشتی دفن شد.

محمدرضا مشکی زاده سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این حادثه طی سه روز گذشته رخ داده بود افزود: کارشناسان بهداشتی دامپزشکی شوش در بازدیدهای میدانی بروز تلفات گسترده در گوسفندان ۲ دامدار در روستای فرحان کبر شهرستان را شناسایی کردند.

وی افزود: پس از انجام معاینات بالینی و اخذ تاریخچه تلفات از دامداران مشخص شد تلفات ناشی از استفاده آب کشاورزی آلوده به اوره بوده است که با توجه به اهمیت موضوع اقدامات لازم برای پیشگیری از آلودگی‌های بعدی به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش تصریح کرد: به منظور جلوگیری از آلودگی‌های ثانویه و انتشار بیماری‌های واگیردار دامی، دفن بهداشتی لاشه این گوسفندان تلف شده بر اساس شیوه نامه‌های سازمان دامپزشکی انجام شد.

وی افزود: کود مغذی اوره به منظور تقویت و غنی سازی خاک در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه به دلیل سهل انگاری دامداران و دسترسی دام‌ها به این مواد شاهد بروز تلفات وسیع در سطح دام‌ها هستیم.

این مسئول گفت: برای پیشگیری از بروز مسمومیت باید دامداران ضمن مدیریت صحیح تغذیه دام‌ها، از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کودهای شیمیایی اطمینان حاصل کنند تا دسترسی دام‌ها به منابع شیمیایی به خصوص اوره محدود شود.

مشکی زاده با اشاره به اینکه علائم مسمومیت مانند درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ می‌تواند ظرف تنها چند دقیقه پس از مصرف کود اوره رخ دهد افزود: برای کاهش موارد مرگ و میر باید دامداران دام‌هایی را که شرایط مناسبت تری دارند، برای درمان سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شوش
چهار متهم یک درگیری طایفه‌ای در شوش بازداشت شدند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش گفت: چهار متهم یک درگیری طایفه‌ای در این شهرستان بازداشت شدند و سه قبضه سلاح جنگی به کار برده شده در درگیری کشف و ضبط شد.  به گزارش نسیم شوش: به نقل از دادگستری خوزستان، مسلم کرم اللهی یکشنبه در خصوص این پرونده درگیری …

شوش
حوادث کار در شوش ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوش گفت: حوادث کارگری در واحدها و کارگاه‌های صنفی و صنعتی این شهرستان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است. مهدی عبدالخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار نسیم شوش افزود: کاهش ۵۰ …

شوش
دستور پرداخت مطالبات کارکنان آبفای شوش صادر شد

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس گفت: از سوی وزیر نیرو، دستور پرداخت مطالبات کارکنان آبفای شوش صادر شد. محمد کعب عمیر بیان کرد: در خصوص مشکلات کارکنان آبفای شوش، تأمین آب شرب شهرها و روستاهای شهرستان‌های شوش و کرخه، طرح آبرسانی غدیر به شهرستان‌های شوش و کرخه، رفع مشکل آب شرب عبدالخان و …